21. nov 2007

16. aastaselt valima?

Eesti Noorteühenduste Liit (ENL) taotleb kohalike omavalitsuste valimistel valimisea langetamist 16. eluaastani. Huvitav idee. Kahjuks paistavad sealt parteide kõrvad. Näiteks ENLi välissuhete juht Jaan Urb on Rahvaliidu aktiivne liige. Tänases "Revidendis" kaitses teemat Reformierakonna riigikogu liikmest noorpoliitik Silver Meikar. ENLi noortepoliitika juht Gerd Tarand on sotside liige.

Aga miks mitte? Kohaliku omavalitsuse tasandil oleks see isegi mõeldav. Mina tooks siis vastu sellise ettepaneku, et seaduse muutmise käigus võiks valimisõiguse võtta hallipassi"meestel".

Paraku pole kohaliku omavalituse valimissaeduse muutmine üks muutmise koht. Alustama peaks isegi Põhiseaduse muutmisest, mida iga-hetke-emotsioonide ajel minu arvates küll muuta ei tohi. Jah, me saame alustada diskussiooni, mis on ka õige.

Mind teeb noortele valimisõiguse andmine veidike skeptiliseks ühes aspektis. Mõjutatavus. Koolides vaatab selgelt vastu see lapse maailmapilt poliitikast, mis neil kodus räägitakse. Ning tegelikult noor ei anna sellega ühiskonnale uut otsustussuunda. Argument, et nii saaks noor enam nõuda näiteks spordistaadioni ehitamist ei pea päris paika. Milleks on koolides õpilasomavalitsused? Mina mäletan oma presidendi ajast, et aktiivne huvitatud ning võitlus vallaametnike hulgas õpilasomavalitsuse tasandil toob ka edu. Võitlesime noortekeskuse teemal. Kohtusime vallavanema ning teiste ametnikega. Mina küll olin koolist selleks ajaks lahkunud, kuid keskus tuli.

Poolt olen ettepanekule sellepärast, et varakult tuleks juurutada kodanikukohustusi ning valimised on üks väheseid kodanikukohustusi, mida võiks ikkagi täita. Samas olen seda meelt, et pole vaja varakult pettunud kodanikkonda kasvatada. Tegelikult ju enam kodanikkonnast pettub võimus ja enam valima ei lähe. Kohusetundliku käivad. Eesti on veel suht õnnelikus seisus. Euroopas on tavalike valimisaktiivsus 27-29% vahel. Aga eks meil on ka see periood ees...

Nooretele tuleb enam võimalusi anda ning neid igapäevaellu kaasata. Kuid seda saab teha ka teiste meetoditega. Läbi erinevate kaasamistega.


ENLi pressikas

Kommentaare ei ole: