28. nov 2007

märksõna "Venemaa"

Olen täna väikese palavikuga rivist väljas ning kuulan terasemalt raadiot. Venemaa on andund taas endast põhjust kirjutada kas otsesemalt või kaudsemalt.

Vene võimud ei püüagi tõestada oma võimalikku demokratiseerumise püüdeid. See on isegi hea. Muretsema paneb see, et tegelikult toimub seal tugev inimõiguste ja -vabaduste piiramine. Viimaseid ei olegi ju. Üheks näiteks on Garri Kasparovi viieks päevaks arestimajja panemine sanktsioneerimata miitingu korraldamise ja miilitsa korraldustele allumatuse eest. Nagu mina aru sain, siis miiting oli registreeritud, kuid nad lähenesid kohale kui paraadiga, mis oli neile keelatud.

Miks Venemaal toimub endiselt 21.sajandil opositsioonliikumiste arreteerimine ning pidev kõrvaldamine võimude poolt? Peamiselt võimu säilitamise põhjusel, mis Putini puhul on üles ehitatud Stalini julmuse ja kõikvõimsusele. Püüan tasapisi lugeda Leonid Mletšini raamatut "Välisministrid. Romanikud ja küünikud", kus juba alguses ilmneb noore Stalini vankumatus. Ja Putin on selle tõttu armastatud ja populaarne. See näitab, kui haige on vene rahvas ning nad ei oskagi elu teistsugusena ette kujutada.

Venemaa mõju tema rahvuse kaudu kujundab eluolu ka siin - Eestis. Viimaseid päevi on rabanud uudis, et äkitselt on eurod meie turult otsa saanud ning venekeelne elanikkond on oma hoiused ümber vahetanud, just eurodeks. Alguse sai see valeinformatsiooni levitamisest, et eesti kroon devalveeritakse.

On püütud analüüsida, miks see 30 miljonit krooni nii kiiresti turule jõudis. Ja ma nõustun. Usaldamatus Eesti riigi suhtes on nii suur. Selle peale ütleksin ma neile, et minge ära, te ei pea siin olema. Kuid mis ütleja mina olen ning samasuguses olukorras on Eesti riik ise, kes tänasel tähtpäeval ei oma autoritaarsust ka eestlaste endi hulgas. Ma ei mõtle autoritaarsust vene moodi. Mõtlen austust, kaitsetahet, rahvuslikku ja riiklikku tunnetust, kodanikualgatust ja teisi kodanikust endast sõltuvaid tegevusi.

Aga tore on see, et euro polegi rahva seas nii kardetud. Ainult riik kardab euro turule tuua.

Miski oli nendega märksaõnadega mul veel, kuid vabandan end välja veidike kehva enesetundega. Hoidke end tuulise ja salakavala ilma eest!

Kommentaare ei ole: