jõks vs madise
Eesti Vabariigi Põhiseadus ütleb:
XII peatükk
ÕIGUSKANTSLER
§ 139. Õiguskantsler on oma tegevuses sõltumatu ametiisik, kes teostab järelevalvet seadusandliku ja täidesaatva riigivõimu ning kohaliku omavalitsuse õigustloovate aktide põhiseadusele ja seadustele vastavuse üle.
Õiguskantsler analüüsib seaduste muutmise, uute seaduste vastuvõtmise ja riigiasutuste töö kohta talle tehtud ettepanekuid ning esitab vajaduse korral Riigikogule ettekande.
Õiguskantsler teeb Riigikogule põhiseaduse §-des 76, 85, 101, 138, 153 ettenähtud juhtudel ettepaneku Riigikogu liikme, Vabariigi Presidendi, Vabariigi Valitsuse liikme, riigikontrolöri, Riigikohtu esimehe või Riigikohtu liikme kriminaalvastutusele võtmiseks.
§ 140. Õiguskantsleri nimetab ametisse Riigikogu Vabariigi Presidendi ettepanekul seitsmeks aastaks.
Õiguskantslerit saab ametist tagandada üksnes kohtuotsusega.
§ 141. Õiguskantsleril on oma kantselei juhtimisel samad õigused, mis on seadusega antud ministrile ministeeriumi juhtimiseks.
Õiguskantsler võib sõnaõigusega osa võtta Riigikogu ja Vabariigi Valitsuse istungitest.
§ 142. Kui õiguskantsler leiab, et seadusandliku või täidesaatva riigivõimu või kohaliku omavalitsuse õigustloov akt on põhiseaduse või seadusega vastuolus, teeb ta akti vastuvõtnud organile ettepaneku viia see kahekümne päeva jooksul põhiseaduse või seadusega kooskõlla.
Kui akt ei ole kahekümne päeva jooksul põhiseaduse või seadusega kooskõlla viidud, teeb õiguskantsler Riigikohtule ettepaneku tunnistada see akt kehtetuks.
§ 143. Õiguskantsler esitab kord aastas Riigikogule ülevaate seadusandliku ja täidesaatva riigivõimu ning kohalike omavalitsuste õigustloovate aktide kooskõlast põhiseaduse ja seadustega.
§ 144. Õiguskantsleri õigusliku seisundi ja tema kantselei töökorralduse sätestab seadus.
§ 145. Õiguskantslerit saab kriminaalvastutusele võtta ainult Vabariigi Presidendi ettepanekul Riigikogu koosseisu enamuse nõusolekul.
Tänane olukord on päris huvitavaks kujunenud. Kui tõsiselt rääkida siis halekoomiliseks. President tegi parteide juhtkondadega konsulteerides ettepaneku Riigikogule ennistada õiguskantslerina Allar Jõks. Mina toetan ettepanekut. Jõks on end tõestanud kui erapooletut institutsiooni, kes ei löö risti ette ka Riigikogule näpuga näitamisel.§ 139. Õiguskantsler on oma tegevuses sõltumatu ametiisik, kes teostab järelevalvet seadusandliku ja täidesaatva riigivõimu ning kohaliku omavalitsuse õigustloovate aktide põhiseadusele ja seadustele vastavuse üle.
Õiguskantsler analüüsib seaduste muutmise, uute seaduste vastuvõtmise ja riigiasutuste töö kohta talle tehtud ettepanekuid ning esitab vajaduse korral Riigikogule ettekande.
Õiguskantsler teeb Riigikogule põhiseaduse §-des 76, 85, 101, 138, 153 ettenähtud juhtudel ettepaneku Riigikogu liikme, Vabariigi Presidendi, Vabariigi Valitsuse liikme, riigikontrolöri, Riigikohtu esimehe või Riigikohtu liikme kriminaalvastutusele võtmiseks.
§ 140. Õiguskantsleri nimetab ametisse Riigikogu Vabariigi Presidendi ettepanekul seitsmeks aastaks.
Õiguskantslerit saab ametist tagandada üksnes kohtuotsusega.
§ 141. Õiguskantsleril on oma kantselei juhtimisel samad õigused, mis on seadusega antud ministrile ministeeriumi juhtimiseks.
Õiguskantsler võib sõnaõigusega osa võtta Riigikogu ja Vabariigi Valitsuse istungitest.
§ 142. Kui õiguskantsler leiab, et seadusandliku või täidesaatva riigivõimu või kohaliku omavalitsuse õigustloov akt on põhiseaduse või seadusega vastuolus, teeb ta akti vastuvõtnud organile ettepaneku viia see kahekümne päeva jooksul põhiseaduse või seadusega kooskõlla.
Kui akt ei ole kahekümne päeva jooksul põhiseaduse või seadusega kooskõlla viidud, teeb õiguskantsler Riigikohtule ettepaneku tunnistada see akt kehtetuks.
§ 143. Õiguskantsler esitab kord aastas Riigikogule ülevaate seadusandliku ja täidesaatva riigivõimu ning kohalike omavalitsuste õigustloovate aktide kooskõlast põhiseaduse ja seadustega.
§ 144. Õiguskantsleri õigusliku seisundi ja tema kantselei töökorralduse sätestab seadus.
§ 145. Õiguskantslerit saab kriminaalvastutusele võtta ainult Vabariigi Presidendi ettepanekul Riigikogu koosseisu enamuse nõusolekul.
X X X
Kui midagi parteidega rääkima või kooskõlastama hakkad, siis arvavad nemad, et roll on siiski nende käes. Eriti Reformierakond leiab, et nemad on need tegelikud valikute tegija. RE-ga lõi mesti nende vana truu partner Keskerakond.
Ülle Madise vastu mul ei ole midagi. Ta on mulle paar ainet ülikoolis andnud ning tema julgus, erudeeritus ja vaprus ning teatud idealism mulle meeldivad. Tean, et temast peavad paljud lugu. Paraku on Madise, minu arvates, lõksu langenud. Ta on sattunud RE mängukanniks. Selle tulemusena ei saa keegi aru, kas tema huvi on saada õiguskantsleriks või riigikontrolöriks, sest jutud on, et ta on nii ühes kui teises fraktsioonis esinenud mõlema ametiposti kandidaadina. Kardan, et selline segadus ei tule talle tulevikku vaadates, lähiajal kasuks. Madise saab õiguskantsleriks, tean seda, kuid ka tunnen, et ta pole sel korral selleks päris küps. Seitsme aasta pärast pole talle konkurenti.
Minu tarkusetera on, et tuleb oodata oma õige aeg ära. Kuigi mul endal on ka selle ootamisega muresid... Kuid hiljem on ootamine kasuks tulnud.
Mind selle teema puhul panebki muretsema RE käitumine. Ta tahab olla ainuvalitseja. Ka presidendi üle, kelle selja taga ta seisis koos SDE ja IRLiga presidendikampaania ajal. Nüüd on RE oma presidendi hüljanud ning umbusaldab teda. Kahetsusväärne.
Lisaks on presidendi ja Jõksi poolt avalik arvamus, mis on tugevam kui RE viimaste aja reitingud.
Loodan, et RE seekord neelab uhkuse alla. Suur tükk ajab suu lõhki! Tullakse arukusele ning ei anta soodsat pinnast taas KE pluss RE koalitsioonile, mis Eestile kindlasti hästi ei mõju. Eelmise valitsuse "musta pesu" peseb RL, kes oli väike partner kahe suure vahel. Kuid usun, et ka suurte "must pesu" tuleb peagi välja. Et seda "musta pesu" liiga palju ei tuleks, selleks ongi vaja vältida RE ja KE koalitsiooni, päästmaks riigi areng.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar